maandag 14 juli 2014

Los cachorros


Terwijl ik op het dak zit, met uitzicht op en weg van de drukte van de stad, begin ik aan dit nieuwe blogbericht. Mijn vierde week bij Los Cachorros is ingegaan, dus het wordt tijd om jullie wat meer te vertellen over het werk dat ik hier doe.

Los cachorros is een organisatie die zich inzet voor straatkinderen en die multidisciplinair werkt. Dat betekent voor mij dan ook: veel uitdagingen en veel verschillende dingen om te leren. Op dit moment ben ik bezig met de volgende zaken:

- Om de twee weken draai ik een week mee als opvoeder in de dagopvang. Hier wonen kinderen die voor zichzelf de beslissing hebben genomen om hun leven een andere richting te geven, weg van de straat. Los Cachorros ondersteunt hen via een permanente opvang. De kinderen wonen in het huis en krijgen er ondersteuning op psychologisch en academisch vlak. De jongeren gaan naar school en er wordt met hen gezocht naar vrije tijdsbesteding. Op dit moment verblijven er vijf jongeren in de dagopvang, 3 meisjes en 2 jongens.

- De andere week werk ik voor Area Calle , op straat dus. Hier ben ik nog maar pas mee begonnen, dus dat moet allemaal nog wat op gang komen. Ik ging alvast op huisbezoek bij gezinnen van kinderen die een groot deel van hun tijd op straat doorbrengen. Ook met de gezinnen wordt er namelijk gewerkt om te streven naar reintegratie van de jongeren in het gezin. Daarnaast zal ik binnenkort mee de straat op gaan om met de doelgroep te werken op hun eigen terrein en nieuwe straatjongeren te identificeren. Ook in de nachtopvang zal ik een keertje meedraaien. Daar kunnen jongeren terecht waarvoor de stap naar de dagopvang nog groot is, maar die een maaltijd, bed en een babbel wensen, weg van de gevaren van de straat. Gemiddeld zijn er twee tot acht jongens in de nachtopvang. Dat zien er allemaal stoere binken uit, maar ze komen toch wel vriendelijk `hola profesora` zeggen.

- Verder heb ik nog wat bijkomende taken die ervoor zorgen dat ik hier toch een beetje de ortho kan uithangen. Volgende week zal ik samen met de psychologe, Florentine, een workshop geven aan het team over intelligent straffen. Verder ondersteun ik, samen met Inge, de straatwerkers om handelingsplannen op te stellen. Tot slot zal ik een maal per week in het schooltje helpen, waar kinderen van buitenaf heenkomen die moeilijk meekunnen in het gewone onderwijs.

Tussen al dat interessante werk door, is er natuurlijk tijd voor ontspannende dingen. Zo was er het uitstapje naar Quinua, met lokale gerechtjes en een avontuurlijke busrit. Ook gingen we naar een uitzichtspunt in de bergen, vanwaar we de hele stad konden zien. Een bbq op het dak van vrienden en heerlijke Apple crumble maakten het weekend helemaal af! Aftellen naar mijn tripje naar de jungle nu!

Veel liefs uit Ayacucho!

1 opmerking:

  1. Tante Christin15 juli 2014 om 01:49

    Hey Suzanne,

    Terwijl ik hier een antwoordje schrijf lig jij nog lekker te slapen. Sweet dreams!

    Je zal wel een goed gevoel hebben bij al dat werk dat je daar doet. Een beetje helpen aan een betere wereld..die kinderen zullen er wel bij varen. Doe zo voort, hou je goed en ben benieuwd naar je verhaal over de jungle. Lieve groetjes
    Tante Christin

    BeantwoordenVerwijderen